Time flies, no mather where you are! - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Anna Galiën - WaarBenJij.nu Time flies, no mather where you are! - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Anna Galiën - WaarBenJij.nu

Time flies, no mather where you are!

Door: Anna van der Galiën

Blijf op de hoogte en volg Anna

11 Februari 2015 | Litouwen, Vilnius

Laba diena! Het is alweer mijn derde week in Litouwen en ik begin me al aardig te settelen. Vorige week zijn de lessen begonnen. Ik heb vele verschillende vakken bijgewoond, en heb eindelijk een keuze gemaakt van wat ik precies wil volgen: Basic Lithuanian; Geopolitics in Central Asia and Caucasus; Balkan Nationalism and Ethnic Conflicts; Interest Representation and Lobbying in the European Union; Urban Sustainable Development Policies and Climate Change. Allemaal lange, dure namen, maar wel heel interessant! Ik vind het vooral leuk dat ik wat Litouws leer. Ik merk, nu ik Litouwers groet in het Litouws etc, en daarna doorga in het Engels, dat ze vriendelijker zijn. Ze vinden het fijn dat je moeite doet om hun taal te leren. Vanochtend had ik een interessant gesprek met mijn leraar over waarom Litouwers 'bang' zijn voor buitenlanders. Engelse lessen op de Mykolas Romeris University worden meestal alleen bijgewoond door Erasmusstudenten, er zijn totaal geen Litouwers. Dit komt omdat de meeste Litouwers niets te maken willen hebben met het buitenland, ze zijn bang voor buitenlanders en de Engelse taal. Dit heeft te maken met de geschiedenis van Litouwen. In de afgelopen eeuwen hebben ze met veel bedreigingen te maken gehad van vele kanten: Polen, Zweden, Finland, de voormalige Sovjet-Unie (communisme), etc. Hierdoor vertrouwen ze alleen hun eigen volk, zijn ze gesloten geworden en durven zich niet gauw open te stellen. Wanneer je dit weet, dan is het begrijpelijk waarom ze je meestal negeren als ze merken dat je buitenlands bent. Ze vertrouwen je niet.

Afgelopen vrijdag had ik een internationaal diner. Naast mij zijn er nog 3 andere Nederlanders, waarvan 2 toevallig ook van de NHL Hogeschool in Leeuwarden. We hebben arretjescake gemaakt (wat zeer goed gelukt was), en stroopwafels, die hier gewoon in de supermarkt te vinden is, gekocht. Alle landen hadden goed hun best gedaan en het was allemaal heerlijk.

Zaterdag heb ik Vilnius wat beter leren kennen. Ik heb eerst met een paar vriendinnen ontbeten in het centrum en daarna zijn we naar de Republiek van Uzupis geweest. Uzupis is een republiek die zichzelf onafhankelijk heeft verklaard, midden in het centrum van Vilnius. Ze hebben hun eigen president, parlement en wetten. Het staat ook wel bekend als de hispterbuurt. De voorwaarden om Uzupis te betreden zijn: altijd lachen, je moet van kunst houden en mag niet harder rijden dan 20 km per uur, maakt niet uit welk voertuig. Er is veel kunst te zien op straat en ze hebben ook een beeld van Jezus met rugzak. Volgens Uzupis is hij de eerste backpacker ter wereld. Verder is er een bierfontijn. Op 1 april (geloof ik) heeft de Republiek van Uzupis onafhankelijkheidsdag. Op deze dag komt uit de fontijn 1 uur lang gratis bier. Het leuke is dat men niet weet welk uur, het kan 's ochtends vroeg zijn, maar ook om 7 uur 's avonds. Ik ben zeker van plan om een kijkje te nemen op 1 april!
Na Uzupis hebben we de heuvel met de drie kruisen beklommen. Op de top van deze heuvel staan 3 grote witte kruisen dat dient als symbool voor het christendom in Litouwen. Mooi om te zien en wat een mooi uitzicht heb je daar over het centrum van Vilnius! Na de beklimming hebben we in een caféetje gezeten waar je boeken kunt ruilen en lezen. Alle wanden waren bekleed met boeken en het voelde aan als je eigen huiskamer, heel gezellig. Daarna zijn we naar een leuk restaurant gegaan waar ik een Litouws gerecht heb geprobeerd. Het was een stoofpotje met rundergehakt, pittige saus en bonen, maar zo lekker!

Ik begin me ondertussen al aardig te settelen. M'n kamer, en dan vooral m'n bed, is echt mijn eigen plekje geworden en ik vind het gezellig met de internationale studenten in de 'dorms'. Je komt elkaar vaak voorbij in de keuken en ik ben wel eens aan het buurten. Afgelopen maandag hebben een paar Zuid-Koreaanse meisjes eten voor mij en een Nederlands meisje gemaakt en het was echt heerlijk. Gisterenavond ben ik ook met een paar vriendinnen naar een pubquiz geweest. Een pubquiz in gebroken Engels en het was zeer leuk georganiseerd. Waarschijnlijk gaan we daar nu elke dinsdagavond naar toe.

Verder ben ik eindelijk weer eens begonnen met sporten. In de universiteit is een grote gymzaal en wanneer deze vrij is, kun je daar zelf sporten. Ik heb gisteren een volleybaltournamentje georganiseerd en we hebben uiteindelijk wel 2 uur gespeeld. Ik kan merken dat ik maanden niet gesport heb, want ik heb nu overal spierpijn! Maar aan uitrusten kom ik niet echt toe, want iedereen was gisteren zo enthousiast, dat we morgen weer gaan volleyballen. En ik ben de organisator, dus ik moet wel komen opdagen. Daar kom ik dus niet onderuit haha.

Basketbal is sport nummer één in Litouwen en morgen ga ik een wedstrijd tussen het basketbalteam van Litouwen en Madrid bijwonen in Kaunas. Ze hebben cheerleaders en al en ik ben zo benieuwd! Even een snufje van de Litouwse cultuur proeven.

Ik denk dat ik jullie ondertussen behoorlijk weer op de hoogte heb gebracht. Zoals jullie kunnen 'lezen', gaat het hier behoorlijk goed. Ik hoop dat alles goed gaat in Nederland. Veel groetjes uit Litouwen! Viso gero!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anna

Actief sinds 18 Juli 2013
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 10663

Voorgaande reizen:

31 Januari 2016 - 31 Juli 2016

Graduation traineeship in Brussels

26 Januari 2015 - 28 Juni 2015

Study abroad in Vilnius

20 Juli 2013 - 17 Augustus 2013

ISUFulda!

Landen bezocht: