Sunny Lithuania. Yes, it is possible - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Anna Galiën - WaarBenJij.nu Sunny Lithuania. Yes, it is possible - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Anna Galiën - WaarBenJij.nu

Sunny Lithuania. Yes, it is possible

Door: Anna van der Galiën

Blijf op de hoogte en volg Anna

18 Mei 2015 | Litouwen, Vilnius

Labas vakaras! Er is alweer een week omgevlogen en tijd vliegt echt zo snel, echt ongelooflijk. Dit keer een kort reisverslag, omdat ik afgelopen week vooral gestudeerd heb. Gelukkig zijn bijna al mijn papers af en over 3 daagjes, wanneer ik ze gepresenteerd heb, ben ik er eindelijk mee klaar. Nog even doorzetten dus ;)

De laatste tijd begint het weer hier steeds beter te worden. Vorige week hadden we maar één dag regen en de dag erna scheen de zon alweer volop. Dit weekend ben ik naar Klaipèda en Neringa geweest. Klaipèda is een stad aan de kust waar het eiland Neringa ligt. Het enige eiland van Litouwen. Fijn naar het strand geweest en ook Litouwse duinen gezien, die verrassend veel hoger zijn dan in Nederland. Het was prachtig mooi weer en ik heb al m'n eerste verbrande neus gekregen dit jaar. Helaas was deze trip wel de laatste Erasmus trip, maar zeker geweldig!

Ik ben al 4 maanden in Litouwen en wat me steeds meer opvalt hoe niet efficiënt Litouwers zijn. Bijna tot vervelens toe. Ik had al eens eerder in een reisverslag gezegd dat Litouwers bijna tot geen organisatie vaardigheden hebben, en dat komt dus doordat ze niet efficiënt kunnen nadenken. Afgelopen vrijdag hebben we bijna 10 uur in de bus gezeten naar Klaipèda, terwijl het in de auto normaal 4 uur rijden is. We habben wat omgereden, omdat ze een 'verrassing' hadden: een korte stop bij de Heuvel van Kruizen. Indrukwekkend om te zien, dat wel, maar mede hierdoor hebben we zoveel omgereden en hadden we 4 uur vertraging!! En de buschauffeur kon blijkbaar de route niet, want hij is eerst via Kaunas gereden, terwijl dit zo ver af was van de rechtstreekse route. Dan begin ik me echt af te vragen: hoe krijg je dat voor elkaar? Ook zaterdag, we zaten de hele tijd in de bus, maakten een korte stop af en toe. Heel leuk, maar nergens konden we eten krijgen. We waren 10 uur 's ochtends vertrokken, maar konden pas 5 uur eten in Nida. Dan denk ik: had even gezegd dat we wat te snacken mee hadden moeten nemen. Simpel, maar blijkbaar komt dat niet op bij de mentors die de trip organiseerden. En ja, Nederlanders klagen vrij veel, maar dit was gewoon erg vervelend en beetje een bederver van de trip. Gelukkig had ik besloten gisteren met de trein, en niet de bus, terug te gaan naar Vilnius en ik was zo binnen 4 uren weer thuis.

Ik heb het er over gehad met een leraar en hij vertelde dat het komt door de Soviettijd. Het communisme zorgt ervoor dat iedereen een baan heeft, maar dit betekende niet dat je baan nuttig was. Sommige werknemers hoefden de hele dag niets te doen, het ging er gewoon om dat ze 'werkten'. Oftewel, een systeem dat niet efficiënt is. Mensen hoefden bijna niet na te denken, en dat was juist de bedoeling. Mensen die namelijk nadenken over eigen keuzes enzovoort, zouden misschien voor zichzelf opkomen en zo voor opstanden kunnen zorgen tegen de Soviet Unie. Na de val van de Soviet Unie wisten dan ook heel veel mensen niet wat ze moesten. Altijd was er voor hun nagedacht, zelf hoefden ze niet te denken, want alles werd al voor hen geregeld. Kortom, efficiëntie hebben ze eigenlijk nooit echt geleerd.
Het is duidelijk dat Litouwers heel anders denken, vooral doordat ze een andere geschiedenis hebben dan West-Europa. Maar ik, als Nederlander die alles altijd zo efficiënt mogelijk probeert te doen, is dit iets waar ik hier in Litouwen regelmatig tegen aan loop.

Desondanks is Litouwen een prachtland en is het heel interessant om de verschillen tussen Nederland en Litouwen te zien en steeds meer te ontdekken. De natuur in Litouwen is vooral prachtig. Overal bossen en meren, wonderbaarlijke plekjes om te ontdekken! Mijn ouders komen volgende week op bezoek en ik ben van plan ze mee te nemen naar een fantastisch nationaal park dichtbij Vilnius. Ook wil ik ze een dagje meenemen naar Trakai. Mijn ouders gaan een auto huren en we zullen met z'n drieën slapen in een hotel. Ik kan niet wachten om weer een beetje verwend te worden volgende week, haha.

Het is eigenlijk vrij dubbel. Aan de ene kant vind ik het jammer dat het hier bijna ten einde loopt. Er zijn hier zoveel leuke mensen en ik heb het gevoel dat ik nog zoveel moet en wil doen, en ik bijna geen tijd meer heb.
Aan de andere kant kan ik bijna niet wachten om weer naar huis te gaan. Ik begin steeds meer de Nederlandse supermarkten te missen, waar je alles kent en weet waar het staat. Ook patat, en die heerlijke vette Nederlandse mayonaise. Nergens elders te vinden, alleen in Nederland. Ik kan hier lekker eten vinden, maar het is toch anders dan Nederland. Oh en weer een kamer voor mezelf te hebben, zo fijn!

Ik ben al druk bezig met het plannen van mijn laatste reis, namelijk de trip naar huis. Ik ben van plan 15 juni te vertrekken naar Polen, waar ik naar de steden Warschau, Krakow en Wroclaw zal gaan, en daarna Praag in Tsjechië en als laatste Berlijn. Uiteindelijk zal ik 28 juni weer thuis zijn.

Ik heb er al zo'n zin in! Maar eerst ga ik nog genieten van mijn laatste 4 weekjes hier in Vilnius, een weekje ouders op bezoek en het prachtige weer. Ik hoop dat jullie ook een beetje mooi weer hebben in Nederland, en tot snel! :)

PS: Blijkbaar is het verslag toch langer geworden dan verwacht, oepsie. haha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anna

Actief sinds 18 Juli 2013
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 10658

Voorgaande reizen:

31 Januari 2016 - 31 Juli 2016

Graduation traineeship in Brussels

26 Januari 2015 - 28 Juni 2015

Study abroad in Vilnius

20 Juli 2013 - 17 Augustus 2013

ISUFulda!

Landen bezocht: