4 amazing weeks are coming to an end... - Reisverslag uit Fulda, Duitsland van Anna Galiën - WaarBenJij.nu 4 amazing weeks are coming to an end... - Reisverslag uit Fulda, Duitsland van Anna Galiën - WaarBenJij.nu

4 amazing weeks are coming to an end...

Door: Anna van der Galiën

Blijf op de hoogte en volg Anna

14 Augustus 2013 | Duitsland, Fulda

I know, I know.. Ik schrijf veel te weinig reisverslagen. De laatste is alweer 10 dagen geleden. Ahum.. Er is gewoon veel te weinig tijd en veel te veel dingen die we doen. Alle dagen zijn bijna helemaal gevuld. Ik zal met dit verslag een poging doen jullie weer op de hoogte te brengen.

Vorige week maandag tot en met donderdagochtend hadden we elke dag les. Ik ben er na 2 weken er alweer aardig aan gewend om naar school te gaan. Ook al is het vakantie, het maakt eigenlijk helemaal niets uit. Vorige week zijn we weer begonnen met een nieuwe seminar: Gender and Globalization en dat is echt interessant! In het begin had ik wel een beetje het idee dat de lerares mij niet mocht, maar volgens klasgenoten kwam dat omdat ik amper iets zei in de klas. En dat kwam voornamelijk omdat ik gewoon te slaperig was om me te concentreren. Ik ben dan ook achter een belangrijk feit gekomen: elke nacht 5 tot 6 uren slaap met elke dag 7 uren school is geen goede combinatie.. Anyway, door wat beter te concentreren, zijn de lessen veel plezieriger geworden en zijn we tot zeer interessante gesprekken gekomen. Vooral gesprekken die vrij persoonlijk zijn, over onze eigen ervaringen, hoe wij zijn en waar we vandaan komen. Sommige verhalen hebben me echt versteld doen staan over hoe sterk een mens kan zijn. Deze gesprekken hebben ons echt dichter bij elkaar gebracht en daardoor heerst er een zeer fijne en vertrouwde sfeer in de klas.

Voor vorige week woensdag hadden we ook huiswerk. Namelijk een presentatie! Ksenia en ik hebben dat vorige week dinsdag snel even in elkaar gezet en ik moet zeggen.. de presentatie ging best wel goed! Niet perfect, maar gelukkig werd de presentatie niet beoordeeld. De Duitse lessen zijn minder leerzaam dan ik had verwacht. Sommige klasgenoten willen de DSH-Prüfung (een tentamen om te mogen studeren in Duitsland) maken en daar zijn we de hele tijd voor aan het oefenen. En ik moet zeggen.. er is niets aan. Ik had gehoopt om veel te leren, maar het enige wat ik eigenlijk merk, na bijna 4 weken les, is dat ik wat vloeiender in Duits ben geworden, maar dat is dan ook alles. Maar goed.. ik ben hier niet alleen voor school, maar vooral voor de geweldige ervaringen na school en die zijn geweldig!

Vorige week dinsdag was er een wolkbreuk en wat was dat even heerlijk! Helaas ging dankzij deze wolkbreuk zowel volleybal als movienight niet door, maar desondanks heb ik nog een zeer leuke avond gehad door zelf een film in mijn laptop te stoppen met nog een paar anderen.

Woensdag hadden we een grillparty en dat was supergezellig. Daarna zijn we naar het appartement van één van onze tutors geweest en hebben daar heerlijk gepraat, gedanst en gedronken. In de keuken kon je op de muren schrijven met viltstiften. Er staat nu voor altijd: Fryslân Boppe<3! Speciaal voor alle Friezen die er ooit eens komen. Ook hebben we bodyshots gedaan en Zach helemaal ondergekladdert met viltstift. Dat was zeker één van de beste feesten ever!

Donderdagmiddag zijn we naar Frankfurt geweest, naar het Dialog Museum. Dat is een museum waar je kunt ervaren hoe het is als een blinde. Het was zeer indrukwekkend. We kregen een speciale stok die blinden hebben, moesten door compleet donker gemaakte kamers en gangen lopen en je kon gewoon echt helemaal niets zien. Je moest elkaar echt vertrouwen en afgaan op andere stemmen, knipgeluiden met vingers en je gevoel. Gelukkig hadden we wel een gids. Het was echt een geweldige ervaring. De terugweg naar Fulda was alleen een stuk minder.. We waren bijna halverwege met de trein, en we kregen te horen dat er iemand voor de trein was gekomen, waardoor de trein niet meer verder kon rijden vanwege onderzoek hoe het is gebeurd. Oftewel.. We waren gestrand. We hebben eerste een hele tijd op een bus gewachte, die heeft ons afgezet op een ander treinstation en daar hebben we nog eens een uur op de trein zitten wachten. We hadden om 9 uur weer in Fulda kunnen zijn, maar dat is uiteindelijk 11 uur geworden. Daarna ben ik samen met nog een paar anderen naar de kebab geweest (best place in Fulda, omdat het 24/7 geopend is) en daarna fijn naar bed gegaan.

Het hele weekend ben ik thuis gebleven. Wat was dat heerlijk! Vrijdag eindelijk weer eens in 2 weken uitgeslapen en een grote schoonmaak gehouden in m'n appartement. Dat werd echt hoog tijd! Die avond heb ik samen met Michelle en Lilya gewerkt aan onze presentatie voor maandag. We moesten namelijk een presentatie houden als tentamen voor het seminar Gender and Globalization. Die avond zijn we naar de S-Club gegaan waar één van de tutors werkt. Wat was dat geweldig! Ik heb echt de hele avond gedanst en het was zo gezellig! Echt het beste feest van de week!

Zaterdag heb ik ook weer heerlijk uit kunnen slapen. Volgens mij tot half 3 ofzo. Ik heb relaxed wat films gekeken en 's avonds zijn we met een paar mensen naar het park gegaan. Met wat muziek, drank en gezellige personen was het een zeer fijne avond.

En zondag.. raad eens: weer uitgeslapen! Dit keer niet heel laat, want de jongens wouden voetballen en ze hadden natuurlijk supporters nodig! Uiteindelijk waren het gewoon 2 tutors en Michelle, Zach en Austin, maar meer waren er ook niet nodig. Ik heb me echt kapot gelachen. Daarna snel pizza gehaald en de rest van de avond aan de presentatie gewerkt.

Maandag was het dan zover: de presentatie! We hebben het natuurlijk supergoed gedaan en hopelijk krijgen we een goed cijfer. Maandagavond hadden we een International Dinner en iedereen moest zelf eten koken uit zijn of haar eigen land. Het enige typische Nederlandse gerecht dat ik kon bedenken en gemakkelijk te maken was is hutspot. Dus ik heb voor het eerst hutspot gemaakt in Duitsland. Hoe typisch.. Het was uiteindelijk heerlijk diner! Iedereen zat na ongeveer 10 minuten al vol. Er was zoveel en je moest natuurlijk alles proberen. Ik heb echt genoten. Na het International Dinner zijn we weer naar de Mea Mea Lounge gegaan, want het was natuurlijk weer salsa avond! Dat was natuurlijk ook weer een heerlijke topavond.

Gisteravond, geloof het of niet: we hebben eindelijk volleybal gespeeld! Het weer wou eindelijk weer eens meewerken en we hebben een geweldig beachvolleybaltoernooi gehouden. Uiteindelijk waren we maar met 2 teams, maar mijn team heeft natuurlijk wel gewonnen! Beachvolleybal hier is in het Rosenbat (een zwembad), dus we hebben na het toernooi ook nog even gezwommen. Echt heerlijk! Daarna heb ik nog een zeer gezellige avond gehad met 3 Russen in mijn appartement. Russen zijn echt leuk. Als je ze vraagt wat ze aan het drinken zijn, dan zeggen ze: Just coke/ just sprite! Maar wat drinken ze werkelijk? Jup: cola met rum/ sprite met vodka. Ik ben er al een paar keer in getrapt, maar dat zal me niet weer gebeuren!

Vanochtend hadden weer gewoon seminar en vanmiddag heb ik Duits geskipt.. Ik heb echt nog zoveel dingen te doen, want vrijdag willen ze het appartement checken of het wel schoon is, en ik moest nog veel dingen schoonmaken en natuurlijk dit reisverslag schrijven.. Vanmiddag zijn we ook naar Point Alpha geweest. We hebben de Muur voor een deel gezien en hoe het in de afgelopen eeuw allemaal gegaan is. Het was erg interessant.

Het is echt zo raar. Nog maar 2 à 3 dagen en dan is het allemaal alweer voorbij. Ik kan al merken dat het ten einde loopt. Morgen moet ik mijn fiets alweer inleveren. Gisteren hadden we Duitse eindtoetsen en maandag de eindpresentatie voor Gender and Globalization. Vrijdag moet mijn appartement helemaal schoon zijn, want dan gaan ze het checken of ik het wel netjes gehouden heb. En 's avonds hebben we een farewell party. En dan zaterdag.. tsja.. Dan gaat iedereen alweer naar huis..

Echt ongelooflijk hoe snel deze 4 weken voorbij zijn gevlogen. Ik heb echt zoveel geweldige ervaringen opgedaan, dingen geleerd en zulke geweldige mensen ontmoet! Ik zal iedereen echt zo missen! Hopelijk blijf ik met veel mensen in contact die ik hier ontmoet heb. Er staat al een reis naar Tsjechië, Spanje en Amerika op de planning (alleen weet ik nog niet wanneer). Ook hebben sommige mensen mij al verplicht om naar Amsterdam toe te komen wanneer zij daar ook komen. Ik zie er nu al naar uit!

Oh en nog een leuk feitje: mijn ouders komen morgenavond! Ze zouden me zaterdag anders ophalen vanuit Fulda, dus waarom niet wat eerder komen en zien waar ik een maand heb geleefd?! Echt leuk om ze na een maand, met misschien maximaal een half uurtje skypen, weer te zien!

Maar eerst nog feesten! Vanavond gaan we eerst naar Danny's, Alberto's en Bretts place om daar gezellig te zitten en daarna naar de dansclub Museum! Ik heb er nu al zin in! Morgen zullen we er wel weer vroeg uit moeten voor onze laatste lessen, maar dat heb ik er wel voor over! Waarschijnlijk is dit mijn laatste reisverslag hier in Duitsland, dus alvast ciao en tot snel in Nederland!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anna

Actief sinds 18 Juli 2013
Verslag gelezen: 396
Totaal aantal bezoekers 10717

Voorgaande reizen:

31 Januari 2016 - 31 Juli 2016

Graduation traineeship in Brussels

26 Januari 2015 - 28 Juni 2015

Study abroad in Vilnius

20 Juli 2013 - 17 Augustus 2013

ISUFulda!

Landen bezocht: