Birthday in Russia?? And, feeling Dutch again. - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Anna Galiën - WaarBenJij.nu Birthday in Russia?? And, feeling Dutch again. - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Anna Galiën - WaarBenJij.nu

Birthday in Russia?? And, feeling Dutch again.

Door: Anna van der Galiën

Blijf op de hoogte en volg Anna

10 Mei 2015 | Litouwen, Vilnius

Hey! Het heeft even geduurd, maar hier is weer een update vanuit Litouwen! Het weer wordt steeds beter en ik heb het nog steeds super naar mijn zin!

Aan het begin van dit semester had ik me al opgegeven voor de reis naar Rusland, en 26 april was het dan eindelijk zover! 's Middags zijn we met de bus vertrokken met als eerste stop 2 dagen St. Petersburg, 1 dag Novgorod, 1 dag reizen naar Moskou, en als laatste stop 2 dagen Rusland. Oh wat was deze reis geweldig! Rusland is echt een prachtland! Alles is groot best nog wel modern. Maar alles moet wel prestige uitstralen. Zelfs de metrostations waren supermooi, het voelde net alsof je een paleis binnenliep. Op het platteland kon je helaas wel goed armoede zien. Er stonden houten, vervallen huisjes vlak naast de snelweg en je vroeg je echt af of mensen daar werkelijk woonden. Alle economie vindt natuurlijk plaats in de grote steden. Russen zijn heel aardig, maar kunnen helaas bijna tot geen Engels. Zelfs bij de Burger King begrepen ze niet wat 'big french fries' was, maar ze lachten wel.
In St. Petersburg heb ik een traditionele Russische folkshow bijgewoond. Het vond plaats in een paleis en het was zo indrukwekkend! Hele goeie zangers waardoor ik kippenvel kreeg, goede dansers en de mannen gooiden hun benen alle kanten uit. Echt onvoorstelbaar hoe zij konden dansen. De tweede dag in St. Petersburg hebben we een rondleiding gekregen in het Hermitage, het Winterpaleis, wat tegenwoordig een gigantisch museum is. Het is zo ongelooflijk groot en heeft, geloof ik, 3000 tentoonstellingen. De gids zei dat het 9 jaar zou duren om alle tentoonstellingen te kunnen zien. Zo bizar, maar wel voor iedereen wat zoets. Verder heb ik nog met een vriendin afgesproken die ik kende van mijn International Summer University in Fulda. Zo leuk om haar weer even te zien. Ennnnn, woensdag, 29 april, was het ook mijn verjaardag! Ik ben nu eindelijk 20, ook al voelt dat niet zo. We hebben mijn verjaardag ingevierd met een feestje ergens in een bar en 's avonds zijn we gezellig uit eten geweest in Novgorod. Zo voelde ik me toch nog een beetje jarig :) Op weg naar Novgorod hebben we ook een stop gemaakt in Pushkin waar het zomerpaleis vam het Hermitage was. Zoveel goud en oh zo mooi!
De dag erna zijn we doorgereisd naar Moskou. Een busrit van wel meer dan 10 uur helaas, maar meer dan waard.
Moskou is echt een geweldige grote stad met wel 16 miljoen inwoners. Zoveel te zien, ongelooflijk. Overal zie je kerken, bijna in elke straat. We hebben een city tour gedaan en de tweede dag ook nog een Free Walking Tour zodat we de leuke feitjes ook kregen te horen. Tevens zijn we het Kremlin ingeweest. 2 dagen was eigenlijk te kort tijd om alles te kunnen zien in Moskou, maar we hebben ons best gedaan. Verder heb ik nog met een vriend van Berlijn afgesproken die dit jaar in Moskou studeert. Met hem en nog een paar andere vrienden zijn we naar een gezellige typisch Russische bar geweest met supergoedkoop bier. Het was geslaagd dus.
Helaas was het na Moskou weer tijd om naar huis te gaan. Een busrit van 16 uur maakt je niet blij, maar het hoort er nou eenmaal blij.

De trip was echt geslaagd en ik zou het aan iedereen aanraden om naar Rusland te gaan. Het is een land dat je verrast, en laat je ook de andere kant van Rusland zien, niet die alleen in het nieuws te zien in. Want naast de Russische politiek zijn miljoenen Russen die waarschijnlijk amper weten wat er gaande is in Oekraïne aan de hand is. Vooral mensen van het platteland bijvoorbeeld.

Na Rusland is het tijd geworden voor de laatste loodjes van mijn semester in Litouwen. Papers moeten geschreven worden! Dus de laatste week ben ik druk bezig geweest met papers en deze week zal ik daar ook nog wel even druk mee bezig zijn. Maar vandaag wel even een pauze genomen. Ik heb de hele dag namelijk 40 kilometer gefietst! Door het centrum van Vilnius en het natuurpark vlakbij Vilnius. Heuveltje op en heuveltje af, zo steil af en toe dat ik het nu in mijn benen kan voelen. Maar we hadden zulk prachtig weer en af en toe echt een spectaculair uitzicht! Aan het einde zijn we bij een groot meer gestopt en hebben we fijn geBBQt. Een top einde van een super trip. Ik heb me weer heerlijk Nederlands gevoelen. En zoals Nederlanders altijd doen (naast elkaar fietsen), waar het maar kon met een andere Nederlandse jongen en meisje naast elkaar gefietst. De trip was dus zeker geslaagd.

Zoals ik al zei zal ik deze week druk bezig zijn met school, en de week daarna met de presentaties van de papers. Maar het weekend ertussen zal ik een weekendje naar de kust van Litouwen! Ik kijk er nu al uit. En over twee weken komen mijn ouders EINDELIJK! Zo'n zin in.

Zoals jullie kunnen lezen gaat het goed met mij hier in Litouwen. Het is tijd voor de laatste loodjes, maar genoeg leuke vooruitzichten om naar uit te kijken! Ik hoop dat alles goed gaat in Nederland en voor je het weet ben ik weer thuis (over ongeveer 2 maanden). Veel liefs, Anna


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anna

Actief sinds 18 Juli 2013
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 10714

Voorgaande reizen:

31 Januari 2016 - 31 Juli 2016

Graduation traineeship in Brussels

26 Januari 2015 - 28 Juni 2015

Study abroad in Vilnius

20 Juli 2013 - 17 Augustus 2013

ISUFulda!

Landen bezocht: