Vilnius, the Netherlands and Vilnius - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Anna Galiën - WaarBenJij.nu Vilnius, the Netherlands and Vilnius - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Anna Galiën - WaarBenJij.nu

Vilnius, the Netherlands and Vilnius

Door: Anna van der Galiën

Blijf op de hoogte en volg Anna

21 April 2015 | Litouwen, Vilnius

Goeiemorgen! Het is alweer een tijdje geleden dat ik mijn laatste blog geschreven heb, maar dat maakt niet uit :)

De week voor Pasen is mijn zus me komen opzoeken. Van maandag tot en met vrijdag was ze hier. Het was zo leuk om haar weer te zien! Met volleybal, bier en sightseeing, was het zeker een geslaagde week.

De week na Pasen is het hier Paasvakantie en ik zou in deze week naar huis! Ik had mijn paspoort ingeleverd voor het verkrijgen van een Russisch visum en daardoor kon ik niet eerder dan 8 april naar huis. Door toch even te checken bij het visumbureau, had ik mijn paspoort toch eerder dan verwacht terug. Ik heb snel m'n vlucht omgeboekt, en zo ben ik Paaszondag al naar huisgegaan. Maar mijn ouders wisten van niets! Mijn zus heeft me van het treinstation in Leeuwarden opgehaald en zo thuisgebracht. De gezichten van m'n ouders, toen ze me opeens in de keuken thuis zagen, zal ik nooit vergeten. De verrassing was geslaagd!

Het was eigenlijk zo fijn om weer thuis te zijn! Een 2-persoonsbed, alleen voor mij. Ik kon van de ene naar de andere kamer lopen en dan was je nog in hetzelfde huis. Een moeder die een heerlijke maaltijd voor je kookt. Oh en ook nog een heuse televisie in plaats van een klein laptopschermpje. Allemaal luxe die ik niet meer gewend was. Dat is het positieve van het leven in de 'dorms' dat je alles thuis meer begint te waarderen.

Paasmaandag was mijn beppe jarig. Je zou kunnen zeggen dat we 2 familiedagen hebben in het jaar, namelijk met beppe en tante Maaike haar verjaardag en dan is ook bijna de hele familie aanwezig. Gelukkig kon ik daar nu ook bij zijn en het was fijn om een groot deel van mijn familie weer te zien. Verder heb ik mijn vrienden weer gezien en genoten van het heerlijke weer thuis. En ik heb eindelijk mijn stage in Berlijn af kunnen sluiten met een 9! Echt top.

Al met al, was het super om weer thuis te zijn, maar ik moest op een gegeven moment weer terug naar Litouwen. Vorige week maandag ben ik teruggevlogen naar Vilnius en het eerste was ik tegenkwam was regen. "Welcome back to Lithuania", echt zo'n warm welkom. Het weer is hier de laatste tijd nogal wispelturig. De zon schijnt af en toe volop, maar in combinatie met regen of sneeuw. Verder is het vooral bewolkt en regent het behoorlijk. Litouwen zou eens een seizoen moeten kiezen, want het weer is nogal in de war.

Afgelopen week en deze week zijn er veel lessen uitgevallen door ziekte of afwezigheid van de leraar. Hierdoor had ik superveel vrije tijd en ik had bijna geen idee wat ik daarmee moest doen. Mijn tijd hier in Litouwen voelt bijna als een zeer lange vakantie. Afgelopen vrijdagavond was er Erasmus got Talent en dat was een succes. Daarna gezellig op stap geweest en zaterdag heerlijk uit kunnen brakken. Zondag ben ik naar het Presidentspaleis geweest. Een heel mooi gebouw, maar helaas hebben we de vrouwelijke president niet gezien. 's Middags ben ik met een paar vriendinnen naar Uptown Market geweest. Een markt ergens op een industrieterrein, die maar één keer in het jaar plaatsvindt. Heel creatief en leuke, hippe spullen, maar helaas wel duur.

Deze week ben ik eindelijk begonnen met het schrijven van papers. Het einde van mei moet ik er namelijk 3 inleveren. Nog even wachten op goedkeuring van de leraren en dan kan ik echt beginnen. Vanavond gaan we weer naar de pubquiz in Busi Treçias en vrijdag ga ik mijn verjaardag alvast vieren met 3 andere meiden. We zijn alle vier binnenkort jarig en hebben besloten om samen een BBQ te houden. Hopelijk is het een beetje mooi weer vrijdag.

En komende week ga ik naar Rusland! Zondag vertrekken we met de eerste stop van 2 dagen in Sint Petersburg, daarna een dagje Novrogorod (ofzoiets) en de laatste 2 dagen naar Moskou. Ik heb er zo'n zin in! In Rusland zal ik ook Koningsdag en mijn verjaardag vieren, maar jammer genoeg wel in de bus. Toch zal het een superreis worden hoop ik!

Dit was weer even een korte update van de afgelopen 3 weken. Ik hoop dat alles goed gaat en tot over 2 weken, wanneer ik hopelijk weer heelhuids uit Rusland terug ben. Liefs Anna

PS: De Nederlandse-Balitsche Vereniging heeft me benaderd met de vraag om een reisverslag van februari te mogen plaatsen in hun blad. Ik heb natuurljk ja gezegd, dus binnenkort zal mijn reisverslag dus verschijnen in de Baltische Wijzer. Een hele eer:)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anna

Actief sinds 18 Juli 2013
Verslag gelezen: 344
Totaal aantal bezoekers 10721

Voorgaande reizen:

31 Januari 2016 - 31 Juli 2016

Graduation traineeship in Brussels

26 Januari 2015 - 28 Juni 2015

Study abroad in Vilnius

20 Juli 2013 - 17 Augustus 2013

ISUFulda!

Landen bezocht: